Od nowego roku wejdzie w życie wyczekiwana nowelizacja prawa zamówień publicznych w zakresie podwyższenia progu stosowania ustawy Pzp ze 130 000 zł na 170 000 zł. W ostatnich latach zawirowania cenowe wielu towarów, wzrost kosztów pracy i inflacja sprawiły, że dotychczasowy próg coraz mniej przystawał do realiów rynkowych.
Do jakiej kwoty zamówienia nie trzeba stosować ustawy Pzp?
Ustawa z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1173) między innymi podwyższa próg kwotowy, od którego przy udzielaniu zamówienia trzeba stosować przepisy Pzp. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 2 Pzp, przepisu ustawy należało stosować do zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych. Nowy próg stosowania ustawy to 170 000 złotych. Zwiększyła się zatem kwota, do jakiej zamawiający będą mogli udzielać zamówień na podstawie regulaminów wewnętrznych jednostki. Wskazany próg przewidziano także dla stosowania przepisów ustawy do umów koncesji. Nowa kwota będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r., a do tego dnia należy stosować próg dotychczasowy.
Co zmieniło się w analizie potrzeb i wymagań?
Ustawa nowelizuje także w niewielkim zakresie wymogi co do treści Analizy potrzeb i wymagań, którą zamawiający są zobowiązani sporządzić przed wszczęciem postępowania o wartości równej lub większej niż aktualne progi unijne. Dotychczas elementem wymaganym analizy było rozeznanie rynku w zakresie alternatywnych środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb zamawiającego oraz możliwych wariantów realizacji zamówienia (ewentualnie wskazanie, że takich wariantów nie ma). Od 1 stycznia 2026 r. rozeznanie rynku będzie musiało dotyczyć także podniesienia konkurencyjności postępowania o udzielenie zamówienia, a zamawiający będzie zobowiązany wskazać warunki zamówienia sprzyjające podniesieniu konkurencyjności postępowania, których zastosowanie przewiduje.
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy: „W celu zachęcenia przedsiębiorców, szczególnie małych i średnich, do udziału w rynku zamówień publicznych w ustawie Pzp przewidziano szereg rozwiązań w tym zakresie, m.in. możliwość składania oferty przewidującej wykonanie części zamówienia (…) ograniczenie nakładanych na wykonawców formalnych zobowiązań związanych z ubieganiem się o zamówienie, możliwość pozyskania zaliczki na poczet realizacji zamówienia oraz prawo do wspólnego ubiegania się o zamówienie. Mimo stworzenia wielu instrumentów, które miały mobilizować wykonawców, ich zainteresowanie zamówieniami publicznymi, mierzone liczbą składanych ofert, od kilku lat utrzymuje się na niskim, niesatysfakcjonującym poziomie.”
Ustawodawca mobilizuje zatem zamawiających do przeanalizowania możliwości poprawy konkurencyjności w odniesieniu do konkretnych postępowań, na etapie przed ich wszczęciem. W szczególności powinien rozważyć jak dobrać warunki udziału w postępowaniu tak, by nie ograniczały konkurencyjności. „Jako przykłady mechanizmów (warunków zamówienia) przyczyniających się do zwiększenia liczby ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia można wskazać: konkurencyjny opis przedmiotu zamówienia, ustalenie odpowiedniego terminu składania ofert, ustalanie warunków udziału w postępowaniu, które nie są nadmiarowe w zestawieniu z przedmiotem zamówienia, czy określenie jakościowych kryteriów oceny ofert.”